vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Resultat kontra utveckling

Publicerad 2013-10-11 13:05:36 i Fotboll,

I min vardag jobbar jag i dagsläget med två olika uppdrag vilka kan ses som väldigt olika. Dels inom ÖFF där fokus är på utbildning, utbildning av spelare, ledare och även en stor del av utbildning för min egen del. Nu har jag ju även tagit ett ansvar som seniortränare och även fast det är i div.5 så är miljön naturligtvis mer resultatorienterad. Jag ska väl inte neka till att det känns lite skrämmande men även spännande att ha ett ansvar över att nå ett resultat efter många månades arbete mot det. Jag vet inte riktigt hur dessa två ska kunna jämföras fullt ut men ändå kan jag tycka att verksamheterna är oerhört lika på många sätt även fast fokus kanske ligger på olika saker.
 
Som ledare inom ÖFF är det som sagt fokus på utbildning och träningarna syftar hela tiden till att tydliggöra små saker som spelarna kan utveckla, ja ibland även stora saker men i slutändan är det de små detaljerna vi jobbar med. Det är väl också där jag kanske ser min största fördel som tränare, utbildningsdelen, den andra delen har jag kanske inte riktigt så mycket erfarnhet av. Att under press ta rätt beslut och förändra matchbilder genom små förändringar i taktik osv, i det fallet för att nå ett resultat. Att då få samarbeta med någon som har den rutinen i det här läget känns ju kanon.
 
Men tankarna kring träning och utveckling måste ändå finnas med. Att i division.5 säga att det finns färdiga fotbollsspelare är nog ganska fel. Även fast spelarna håller till i femman måste vi utbilda och utveckla dom. I mitt yrke som lärare så brukar man säga att, "jag kan inte kräva att någon kan något förrän jag förmedlat den kunskapen till personen". Precis så vill jag även jobba som tränare, jag kan ju inte ställa krav på någon att personen ska veta hur vi sätter vår första press om vi inte tränar på det. Och även om en sådan grej kanske ligger under träningsfokus för ett resultat så är det ju ändå utbildning. Jag har under många av mina fotbollsår haft ledare som ställt krav men som inte överhuvudtaget gett spelarna verktygen för att möta kraven. 
 
Där tror jag mina dubbla uppdrag kan ge en väldigt bra kombo. Genom att utbilda spelarna kommer vi också nå resultat, inte genom att ställa krav och svära över att spelarna inte kan något. Jag tror detta är viktigt oavsett om jag är i Lindö F13 eller i FFK senior och jag kommer ha jätte nytta av ÖFF i FFK och vice versa. 

Men finns det någon miljö där man kan jobba enbart för resultat, jag skulle säga i landslaget ev, annars är all fotboll iaf i Sverige utbildande då vi har få färdiga spelare i Sverige. Att då tro att man på div.3-4-5 nivå enbart kan spela och träna för resultat är otroligt fel. Och gör man det tror jag inte man når några högre höjder som tränare. Det är kombon som gör att man lyckas, tillsammans med att vara engagerad, skapa en bra gruppharmoni och en massa andra saker. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela