vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Frimånadens påverkan på lokalfotbollen?

Publicerad 2013-10-17 20:51:00 i Fotboll,

Funderar lite grann på den här fantastiska frimånaden. Ursprungt till det var att vi hade en reporter från Folkbladet på dagens träning som undrade om målsättningen för nästa år. Naturligtvis söker han ett resultatmål typ som övre halvan, hänga kvar eller vinna serien, ja helt enkelt vart vi hamnar. När frågan kom så tittade både jag och "Hetala" på varandra och svarade ärligt, vi ska ha jäkligt kul ihop kring resultat kom igen den 15 December. 

När man som jag och alla andra i Finspångsfotbollen jobbar på det vi kan kalla gärdsgårdsnivå så är det egentligen alltid att köpa grisen i säcken att skriva på ett tränarkontrakt innan den 15/12. Du har ju ingen aning om vilken trupp du har, du har ingen aning om vilken ambition och målsättning du kan sätta. Att jag hoppade på detta uppdrag trots diverse anbud på lite högre nivå är ju att jag verkligen tror att vi an göra något bra och att det kan locka spelare till vår verksamhet. Men om ett år kanske de drar igen och vi kan inget göra mer än att pröjsa 3000:- per spelare och kalla dom icke amatörer.  

Jag och "Hetala" kommer på söndag stå och prata målsättning med verksamheten, men vad kan vi egentligen säga. Vårt mål är att sälja in ett koncept och visa att vi vill något med den verksamhet vi kommer bedriva. Men samtidigt att stå och prata om ett resultat inför potentiella nyförvärv är ju i på vår nivå helt bortkastat. Vi kan inte sätta ett mål med någonting förrän egentligen vid juluppehållet. Då har vi kanske tappat några spelare för att det inte händer något. Allt är nuförtiden spelarnas marknad och vi ledare och klubbarna kan bara hoppas på de bästa och vissa upp ett så bra koncept som möjligt

Det var bra när frimånaden kom för 10 år sedan eller vad det nu var. När det uttnyttjades av klubbar högre upp som sedan kontrakterade spelaren varpå det betalades utbildningsbidrag. Men som det är nu och som klimat är nu börjar det bara bli löjligt. Nästan lika löjligt som att mina förra klubb begärde pengar när jag gick till FFK för att jag inte hade bestämt mig under frimånaden. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela