vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Att leda sitt eget lärande

Publicerad 2013-10-22 12:21:34 i Allmänt,

I lördags spenderade jag åtta timmar på hotell ekoxen i Linköping, anledningen till detta var att det var Ledarskap Bas 1 utbildning som jag höll i. Efter att ha spenderat rätt många timmar läsande material och förberedelse så insåg jag ganska snabbt på plats att det kanske inte var materialet som var det viktiga utan gruppen samt mina egna tankar och funderingar utifrån materialet. 

För att utveckla detta. Svenska fotbollsförbundet delar in ledarskap i fyra delar. Vi ska leda lärande, gruppens utveckling, kommunikation samt det jag fastnade för vårt eget lärande. I en grupp som den i lördags så var det ett lysande tillfälle att för min egen del luta mig tillbaka och reflektera över hur jag själv vill leda mitt lärande, hur jag vill bli bättre.

I mitt uppdrag inom ÖFF som spelarutvecklare finns egentligen fyra grundpelare, jag ska jobba med läger, tränarutbildning, SUP och zonverksamhet. Jag har enbart gått diplomkurs bas och det kanske egentligen borde krävas mer men ambitionen är ju att utveckla mig sjäv även via kurser. Men om man ser till mitt lärande min utveckling så tror jag att jag i dagsläget lär mig lika mycket av att t.ex hålla en ledarskapskurs eller träffa Torstorp P03 i ett SUP besök eller att coacha FFK senior under en match. 

För att förenkla resonemanget. Det jag lever på i mångt och mycket som ledare är att vara engagerad och jobba aktivt som instruktör. Alltså utvecklas jag vid varje tillfälle jag får jobba med detta. En av uppgifterna i Ledarskap Bas 1 är att utveckla sin ledarfilosofi. Jag börjar mer och mer få en klar bild av hur jag vill vara och det är något jag utvecklar och funderar på varje gång jag jobbar med fotboll på något sätt. Hur kan jag förbättra mig själv för att optimera min egen utveckling. Ibland önskar jag att jag själv blev mer utvärderad än vad jag blir då jag inte förrän den sista månaden haft ett resultat att utvärdera. 

Men vad ger mest, vem vill man helst träffa som spelare, ledare när någon från ÖFF kommer. En som ständigt vill utvecklas eller den som har flest kurser på pappret. Jag vet inte, många önskar nog det där stora namnet. Men jag vill tro att jag har lika mycket att ge, dock utan den rutin som är livsviktigt för att komma långt inom yrket. Det är när man aktivt jobbar med sig själv och hela tiden försöker se utvecklingsmöjligheter i sig själv man blir bättre tror jag. Inte hur många kurser, sidor i böcker eller sajter man har besökt. Och framförallt tror jag att genom att ständigt kommunicera med sin omgivning som ledare ger mer feedback än vad man kan få under några få kurstillfällen även fast den feedbacken kanske är livsviktig för att ta dom sista stegen i sin tränargärning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela