vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Första veckan som "riktig" tränare

Publicerad 2013-11-18 19:31:00 i Allmänt,

Första "riktiga" tränarjobbet har nu startat på allvar. Har ju gjort ett par säsonger på U och J sidan inom pojk och flick samt haft tre år med insatser inom förbundet men nu är det första huvudansvaret som lagtränare. Fantastiskt spännande och tänkte nu skriva om mig lite kring de reflektioner som uppkommit i min tankesfär.

Många spelare är lyhörda oavsett nivå men samtidigt är det svårt att hitta en lagom balans. I den trupp jag basar över tillsammans med Nicke så finns det både de som egentligen bara vill lattja två gånger i veckan samt de som faktiskt har ambitioner att bli bra. Hur kan man sammanfoga dessa två typer av spelares ambionsnivåer till något bra. Det kommer vara ett av de svåraste uppdragen iår för oss. 

Det gäller att vara lyhörd och känna gruppen säger alla, men hur gör man detta. I mitt yrke är man en auktoritet och där kan man använda sig av mer "peka med hela handen" metodik om problem uppkommer. Det handlar inte om att köra över gruppen men samtidigt är man ansvarig för en utvecklingsprocess och har via X antal års utbildning faktiskt en kunskap kring hur man maximerar denna. Går detta att överföra till div.5 herrar? Kanske. Dock tror jag att om jag blir avsatt från ett uppdrag på denna nivå så är det nog på grund av detta. Att min vilja och ambition gör att jag blir dålig på de andra två delarna. Jag hoppas ju såklart kunna lösa det men det är en stor utmaning.

Det gäller att ha en stabil stab runt om sig oavsett nivå. Igår var vi fyra ledare på plats i div.5, vet inte om det är en lyx eller en nödvändighet. Då jag hittills har varit aktiv även som spelare på träningarna kanske detta verkligen är nödvändigt. Jag tror iaf inte att det är en nackdel att vara många. Det gäller bara att hitta rätt ansvarsområden för alla som är på plats så att ingen känner sig överflödig.

Kul, jäkligt kul är min sammanfattning av två kanonbra träningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela