vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Dags att skriva av sig igen

Publicerad 2013-12-05 09:59:54 i Allmänt,

Utbildning är ju något som många ständigt kräver för att utvecklas och som i många fall också är nödvändigt för att utvecklas. Har fått frågan om jag inte skulle söka vidare på tränarstegen nu och även fast jag som en tränar kollega sa åt mig "du är ju upp and coming" så känner jag att man inte får ha för bråttom. Även fast jag i nuläget mer eller mindre dagligen har kontakt med fotbollen i olika former så måste man ibland ta det lugnt och reflektera lite över vad man gör.

Utbildningsresor, vidareutbildning inom tränarstegen, klubbesök eller vad det än är måste i vissa fall vänta lite. I mitt fall vill jag i nuläget testa ideér utveckla mig själv genom att mer praktiskt jobba med en och samma grupp under längre tid för att kunna se utveckling. Många andra väljer att gå vidare så fort som möjligt och även jag gjorde de valen kring de första delarna. Men jag tror att det någonstans är viktigt att stanna upp och faktiskt tänka igenom vad man gör och vad man vill göra. Ibland tror jag att de kan vara en nackdel att ha för bråttom.
 
Det är inte enbart viktigt att ha kunskap kring fotbollen, mer och mer inser jag att det stora är att fungera socialt med övriga ledare, spelare och styrelse. Fixar man inte det kan man läsa hur mycket och se hur mycket som helst utan att nå någonstans. Därav är min fortbildning iår inte fotbollsrelaterad utan inom psykologin. Två kurser i Idrottspsykologi ska avverkas på distans på Halmstads Högskola. Snart är man uppe i 30 hp även i det ämnet och där tror jag att många av oss "amatörer" har otroligt mycket att lära. Att förstå hur människan utvecklas och inte bara vart bollen ska passas eller hur vi ska springa. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela