vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Tungt tapp igen

Publicerad 2012-05-13 20:44:06 i MAI gammal 2012,

Då sitter man här igen, bitter och förbannad är väll kanske de två främsta känslorna. Bitter då vi tappar 3-1 ledning till 3-3 och förbannad på att vi gör så enkla misstag som resulterar i mål bakåt. Vi kan egentligen inte skylla på något mer än oss själva idag heller, återigen är det två tre individuella misstag som gör att vi tappar en ledning vi inte ska tappa. 

Först en rejäl skopa ris

Matchen i sig ska väll inte diskuteras så mycket, vi gör det så bra vi kan med dom förutsättningar dagen erbjöd. Att det är tillåtet att lägga sina matcher på Ryd konstgräsplan är för det första förjävligt. Varför LIU väljer att göra det finns det säkert en rimlig förklaring till men varför andra lag och förbund tillåter det är helt otroligt, jag har spelat division fyra fotboll i både Småland och Södermanland tidigare men det finns ingen plats jag avskyr att komma till så mycket som Ryds konstgräs. Jag har tidigare valt att inte diskutera kring förutsättningar som vi inte kan påverka och en sak som jag tyckt varit väldigt positiv både i serien samt i träningsmatcherna är att vi haft riktigt bra domare. Det hade vi inte idag, första halvlek är han helt okej även om han verkar ha glömt både kort och pipa hemma. I andra tror jag knappt att vi får en frispark med oss och nivån blir väldigt ojämn. Det gör det i sin tur svårt att veta vad man får och inte får göra, samt att han springer runt och ger dryga kommentarer till spelare tycker jag är riktigt illa. Men domarna är ju inte bättre än vad spelarna är på den här nivån och det är inte han som vid mer än 3-2 målet begår avgörande misstag idag. När han dessutom vid flertalet gånger fullständigt skiter i att hans assisterande vinkar för saker så blir det bara larvigt. Dock ska jag ge en person som tidigare fått skit här på bloggen beröm. Fingal på linjen gjorde nog inte ett misstag idag och det är han nog ensamt om på Ryds konstgräs idag. 

Sedan lite mer fokus på matchen

Det var lite kort om allt runt om, för vår egen del så är det alldeles för mycket bolltapp över hela banan. När vi börjar få domslut mot oss börjar vi blir stissiga och upprörda vilket gör att besluten på plan inte blir bra och det medför att LIU lyckas ta över. Jag tror även att när 3-2 kommer så flyttas tankarna till Boxholm och det blir lite ångest över spelet. Tråkigt med sant.

Målen görs idag av Martin Johansson, Danne Andersson samt Örjan Birgersson i nämnd ordning. 1-1 i paus och 3-3 som slutresultat. Örjan har ett till inne som döms bort för offside. Enligt Danne och hans twitter så menar källor på att det är korrekt bortdömt men det såg mycket tveksamt ut.  

Ingen skugga ska dock falla över LIU. Jag tycker dom gör det bra utifrån underlag och spelartrupp. Det som är mest positivt är att det under de fyra matcher jag spelat mot LIU alltid varit bra stämning på planen då fleratalet är riktigt trevliga. LIU som lag är alltid en trevlig motståndare och tyvärr har de en "asfalts" bana att lira på som en av deras forwards uttryckte de. Dessutom gillar jag när det går att prata och ha en trevlig dialog när bollen är långt ifrån med motståndarnas forwards och det har det alltid gott att ha när vi möter LIU.

För vår del tycker jag Thell och Martin på mitten gör en bra match. Örjan nyttig och skönt att Danne fick göra mål igen.

3-3 kanske är rättvist över 90 minuter men jag tror inte de hade lyckats ta en poäng om inte domaren fallit för en alltmer skrikande skara då de får frisparken som de gör 2-3 på. Dock kan vi inte skylla på honom. Vi gör för många enkla misstag både tekniskt och taktiskt under 90 minuter och det är därför vi inte tar tre poäng. Oavsett vilka vi möter, vilka förutsättningar som finns får vi inte begå så kallade juniormisstag över hela banan. Det kostar poäng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela