vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

"Hade personligen betalat tillbaka entrén efter första"

Publicerad 2012-03-22 18:10:25 i MAI gammal 2012,

Det var det första jag sa när frågan idag på jobbet dök upp. Det jag svarade på var så klart "Hur såg det ut igår" ställd av gamla MAI liraren Pelle "sommen". Men vad gör det såhär dagen efter min första derby seger mot Mjölby Södra. Men jag ska ändå försöka ge en bild av vad som hände ute på Skänninge IP igår, eller iaf min syn på det hela.

Första halvlek måste ha varit en av de sämre fotbollshalvlekar som någonsin har spelat. Det mest konstruktiva måste ha varit någon av alla bollar jag själv lyckades sprida runt halva Skänninge. Inget av lagen hade i min mening någon idé med någonting, dock ska väll båda lagen ha cred för ett bra försvarsspel då det skapades en chans åt båda håll under första 45. Att det var folk kvar efter 45 minuter är märkligt med tanke på kvalitén. Jag vet också att delar av publiken faktiskt åkte hem 

Men nu ska väll sågen sluta användas, eller nja. Men min analys av första är väll helt enkelt att vi spelar för mycket långt och den absolut största boven i dramat är jag själv. När jag gick och la mig igår kväll tänkte jag igenom matchen och insåg att jag kunde komma på en bra sak jag gjorde i första, och de va att springa på Sandström i ryggen vid en omställning. Dock hade vi förväntat oss att Södra skulle spela ett annat spel än vad de gjorde. Att sjunka så långt och spela så defensivt mot motstånd i division under var inte vad vi hade förväntat oss. Detta gjorde väll även att vår matchplan inte kunde genomföras på det sätt vi hade hoppats på.  

Andra halvlek väljer vi istället att försöka rulla till överdrift och i andra halvlek tycker jag också att vi äger spelet i stora delar. Vi lyckas få med Friberg i mycket större utsträckning samt att vi drar ned på tillslagen i backlinjen så vi får fler möjligheter att lira längs backen. Vi ligger också ganska lågt i försvarsspelet vilket vi också pratade om i halvtid och det kändes inte som att Södra hade någonting att komma med offensivt i andra. De blev iofs märkbart försvagade framåt i och med lite byten men det kändes aldrig farligt bakåt under de sista 45. Men i och med det låga försvarsspelet lyckas vi få en omställning där Martin Johansson driver bollen 25 meter och går på avslut, Mogge i målet räddar men Anton kommer i full fart och trycker in 1-0. Riktigt skönt.

Summa summarum så får vi ändå godkänt. Vi slår ett division tre lag igen men det finns mycket i vårt eget spel som måste bli bättre.

Sen ska vi väll alltid komma ihåg att vi spelar ett derby där skönspel sällan är en ingridiens. Och att slå Södra är förjävla underbart.


Kommentarer

Postat av: ryggen

Publicerad 2012-03-22 21:59:30

VÄLL!?!? VÄLL?!? Jag blir galen!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela