vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Bäst i stan

Publicerad 2012-01-22 13:01:39 i MAI gammal 2012,

Så hade förmodligen rubriken varit formulerad om det var bloggen från andra sidan stan som satt den under motsatta förhållanden. Trots rubriken tänker jag i den löpande texten vara aningen mer ödmjuk än vad som brukar vara fallet där.

Södracupen alltså, en framgång återigen för oss gula trots att det inte blev seger som förra året. En tredje plats får anses vara helt okej och framförallt anser jag att det sättet den tredje platsen bärgades på var det mest positiva. Men vi får samtidigt ha insikt i att detta är en inomhuscup som spelas 1x12 minuter per match. Det går inte direkt att dra några större slutsatser kring detta egentligen. Mer än att känslan av att vi har ett bättre tempo på träningen än förra året stämmer.

Dock så lyckades inte andra laget lika bra som första laget. Det blev respass ur gruppen. Två bra insatser och två katastrof dåliga insatser är mitt intryck av andra lagets eller u-lagets insats i Södracupen anno 2012.

Det mest positiva var de två Åtvidskillarna som gästspelade, Linus i målet född 94? storspelade i semin och gav ett stabilt intryck rakt igenom. Bästa spelaren rakt igenom under lördagen var Jesper Engstrand, personligen anser jag honom vara den bästa spelaren jag såg under hela cupen. Kanske någon av "stjärnorna" i Normlösa kan konkurrera men de var ju inte direkt så sugna på att ta sig till egen planhalva. Även Thalen förtjänar en extra stjärna för sin insats trots lite onödiga brottningsmatcher.

Sen såklart ska väll alla i första laget ha en stor eloge då samtliga gjode en kanonturnering. Sen krävde Adam att hans 1-0 mål i semin skulle hyllas plus att han från och med nu vill bli lanserad som storstjärna med div.1 potential. Det senare får vi se huruvida det blir av eller inte.

I u-laget gör alla spelare det bra i två matcher och mindre bra i två matcher. Jag som coach vill ge de de två ungtupparna Victor och Nils plus i kanten, om man enbart kan kalla dom ungtuppar i det laget som ställdes på benen. Sen tycker jag att bröderna längst bak gör det bra och spelar moget. Sen som sagt, alla i u-truppen ska ha beröm för de två mittenmatcherna mot Linghem och Skenninge. Annars vettifan vad som hände rent utsagt. 

Mer då. Återigen så tycker jag att det är fantastiskt att träffa på så mycket folk som brinner för fotboll. Dock funderar jag på nivån bland en del som faktiskt på något sätt har gått till intersport och köpt en pipa. Nog för att domare är dåliga, det har faktiskt även jag förståelse för. Men när de har en så fruktansvärt dålig attityd mot spelare och ledare då är det inte konstigt att de blir irritation. Det är något domarförbundet i Östergötland måste ta tag i. Fotboll ska vara något vi alla gör för att de är kul och att träffa på vissa herrar med makt över spelet som gör allt för att få stå i centrum och ha dålig attityd då är det inte kul.

Ska även tillägga att det verkligen märks nivåskillnad när slutspelet började när det gällde dessa herrar också. Både bedömningsmässigt och bemötande. Fantastiska domarinsatser i Lagmanshallen i kvarten och framåt.

Men summa summarum så är vi/jag oerhört nöjda med insatserna men man får så klart ta inomhusfotboll med en nypa salt. På måndag börjar den riktiga säsongen och då kommer också truppen i sin helhet dra igång. Danne, Friberg, Martin och även jag själv kommer äntligen kunna delta fullt ut. Skönt.

Och jag tror inte Victor Björk kommer behöva oroa sig för vem/vilka som ska styra MAI från bänken. Det kommer bröderna Nyenger klara av med bravur efter vad jag sett och hört från helgen.

Sen hörde jag från relativt säkra källor att live uppdateringen försvann efter Södras uttåg ur cupen. Vet inte huruvida detta stämmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela