vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

En av de skönaste premiären jag lirat

Publicerad 2012-04-23 16:00:33 i MAI gammal 2012,

Till att börja med så vill jag bara säga att allt detta är mina åsikter och stör ni er på att jag är enögd så kan jag meddela att det vore konstigt om jag inte va de.

Men

Går jag tillbaka ett par år i min egen karriär så gjorde jag alltid en sak efter match. När jag på kvällen lagt mig så gick jag igenom min egen insats, ofta var jag rätt bitter då jag för att vara div.4 spelare förmodligen har ställt för höga krav på mig, ja förmodligen gör jag det fortfarande. Det som nu har hänt när man fått en roll som ledare i föreningen och gruppen så har jag försökt ta min analys ett steg längre, nämligen att se till hela laget. Därför kommer jag i mina matchanalyser både utgå lite från vad jag anser om min egen insats samt vad jag anser om laget i stort. Idag var en del oerhört positiv medans den andra mest va en besvikelse.

Vi börjar med lite stort kring matchen.

Den start vi får är oerhört viktigt, jag själv var riktigt nervös inför matchen då vi inte hade någon koll alls kring Kisa mer än att några namn hade försvunnit. Men när Örjan redan efter 45 sekunder presenterar sig för hemmapubliken kändes det som att vi var på rätt väg. Även fast Kisa trycker på för en kvittering direkt efter och fixar ett par hörnor så är det aldrig riktigt farligt. När sedan Pålle efter ett solo gör tvåan Thell trean efter ett 30 meters skott och Danne snyggt lägger in fyra i bortre krysset efter 30 minuter kändes det ännu bättre. Iofs tycker jag Danne borde varit mer internationell och slängt sig precis innan han gjorde mål så att jag fått sätta dit en straff men då han skött i krysset får det anses okej.

Spelarkritik har Hedlund varit inne på för er som läser på hemsidan men vill väll egentligen bara stryka under gällande Örjan (bäst på plan första 45) Danne och Pålle. Men även lägga till Thalén, John och Friberg, ja de 25 Friberg spelade. Verkar som att knät gått sönder på riktigt nu och det var en ganska bitter Friberg som längtade efter kvällens utvecklingssamtal på Lagmansskolan. 

Den speed och den kämpavilja vi visar upp första 45 kommer många lag få svårt för. Samtidigt börjar vi tappa lite sista 10 av första och blir långa, många uppspel går genom oss upp på forward. Därför väljer bänken att dra ned forwards lite för att slippa uppspelen på fot vilket gör att vi egentligen försvarsmässigt kan ligga rätt utan att släppa till någonting förrän sista fem minutrarna vilket också va ett av målen inför andra. Sen kanske man kan tycka att vi borde gjort något till men 4-0 mot ett lag som vi tappade 6 poäng mot förra året för anses godkänt.

Har även funderat kring vilka två straffar domaren missade åt Kisa. Kan inte ens komma på någon situation som skulle vara nära straff. Dock hade flertalet av Kisa spelarna en förmåga att falla lätt. Den varning jag får är rent utsagt patetisk i min ögon och borde renderat i gult på Blixt och gul frispark istället för ett farligt läge för Kisa. Men över en hel säsong kommer det där att jämna ut sig och någon gång har domaren säkert friat när man borde haft en varning. Dock tycker jag att det är tråkigt att det nu har börjat ramlats lätt även på vår nivå.

Pratade lite med kapten idag, jag jag har precis som Hedlund haft ett par samtal med olika personer som såg matchen men fokus med samtalet med nummer 4. kan väll inleda genom att säga att jag själv är oerhört besviken med min egen insats, jag spred bollar och låg fel i position vid flertalet tillfällen. Det enda jag är nöjd med er min egen insats på fasta då jag är nära ett mål framåt samt tar bort 4-5 bakåt som jag missat under försäsongen. Men utöver det är jag en säkerhetsrisk under framförallt första halvlek och var nära att byta ut mig själv. Men som kapten då så vist sa, det märktes inte då vi andra var så stabila. Det är oerhört skönt att man faktiskt kan vara dålig men att det döljs av att andra göra saker väldigt bra, det gör att det känns stabilt bakåt även fast alla itne är på topp. Detta är en oerhört styrka som lag kom vi fram till och kan vi fortsätta hjälpa varandra att lyckas så kan nog MAI anno 2012 nå högre än förra året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela