vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

11 dagar kvar

Publicerad 2012-04-11 09:28:05 i MAI gammal 2012,

Nu börjar det dra ihop sig. Det är inte längre månader och förtioåtta olika träningsmatcher kvar till seriepremiär. Kände igår när jag la mig i sängen att nu är det inte långt borta, när det gäller mig själv brukar den känslan betyda att jag ligger i sängen och funderar på fasta situationer, vilket kryss jag ska slå straffarna i, hur jag tycker startelvan ska se ut. Men nu även iår funderade jag mer än någonsin på nya övningar och hur vi ska kunna träna på de brister som funnits. Förmodligen är jag vad man kan kalla för en fotbollsnörd. 

Fotbollsnörd, kanske men ändå kanske inte. Det var oerhört länge sedan jag såg fotboll på tv, ja som inte var AIK. Det som intresserar mig just nu är division fyra västra och där har jag kanske lite drag av aschberger, jag går in i det jag gör oerhört frenetiskt och intensivt. Förmodligen för mycket för mitt eget bästa.

Division 4 västra då. En oerhört intressant serie, förmodligen intressantare än många andra i och med sin jämnhet. Hade igår en twitter konversation med bloggaren för den andra fotbollsbloggen i Mjölby kring våra sex första matcher. De sex lagen vi möter i de sex första matcherna är sex lag jag tror har möjlighet att vinna serien. 

I ordning är det 
Kisa (H)
Hjulsbro (B)
LSW (B)
Boxholm (H)
Liu (B)
Derby (H)

Och där är inte Boren med som säkert vill ha ett finger med i spelet. Precis som jag då skrev igår att mycket kommer att avgöras i April, Maj. 

Det ska även tilläggas att vi ska möta antingen Hägerstad eller Derby i Östgötacupen (matchen spelas på söndag)

Men för att komma tillbaka till den fotbollstokiga sidan och det intresse som nu börjar byggas upp så tror jag på en oerhört intressant säsong. Försvarsspelet har varit riktigt bra men det gäller att vara ödmjuka fullt ut. Och nu har vi 4 träningar och en match kvar för att även lyckas få igång anfallsspelet. Det är det jag igår låg en timme och funderade på, inte för att jag inte tror på vårt spel, tycker vi har spelat bra anfallsspel men funderingarna kring hur vi ska bli ännu bättre. 

Och lösningen verkar inte heller detta år vara att placera nr 10 längst fram i skyttekungsrollen!

Kom då på ett en sak som som profeten och dåvarande AIK tränaren Rikard Norling myntade inför 2005 då AIK spelade i superettan. Inför premiären spelade man 3-5-2 med motiveringen. Vet inte om citatet är exakt så här men Norling sade ungefär "Man vinner ingen serie genom att bromsa, det är full fart framåt som gäller".

Behöver jag nämna att Norling är en av de tränarna jag ser upp till mest av alla.

Ett annat citat som bör nämnas nu inför säsong. "Smärta betyder ingenting om man lever för en dröm". Hoppas vi alla i gula tröjor har samma dröm inför säsongen.

Kan ni gissa vem som sa det sista citatet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela