vitainduecento

småbarnsförälder lärare fotbollstränare

Två röda i samma match? Har de hänt?

Publicerad 2011-11-20 16:39:31 i

Följer handbollens elitserie på svtplay, matchen mellan Drott - Malmö är det och faktiskt en ganska okej tillställning. Kul att Stenmalm får spela också, gjorde trots allt två år med honom i HF när jag lirade och alla fula sena knuffar han fick av mig som borde gett rött kanske har gett någon utdelning. Eller nej de har det nog inte men kul iaf. 

Det som är mest intressant är att båda målvakterna gjorde idiotgrejer och fick rött kort. Bra tycker jag, i övrigt är målvakter ganska fredade varelser men faktiskt itne i handboll. Klart positivt och båda röda var solklara, man ska inte försöka plocka bollar utanför sitt 6-meters, ungefär lika viktigt som att man inte spelar en m6 i uppspel.

Men från detta till dagens lista:

Fem anledningar till att jag för tillfället spyr på allt vad studier heter

5: Vetenskapligheten
Efter många års studier så är de fortfarande svårt för mig att förstå meningen med att precis allt måste vara sagt tidigare. Desto längre man kommer desto längre ska texterna vara desto större uppsatser ska skrivas och desto vetenskapligare ska de bli. Att skapa en egen bild av någonting att utveckla egna vägar att gå är total förbjudet och jag har fortfarande inte förstått varför i jag inte får tycka saker själv när jag skriver. Varenda sak ska vara bunden till något någon annan sagt och det han har sagt ska vara bundet ja till någon tidigare och så vidare. Känns som en dålig cirkel. Och framförallt hur gör allt detta mig till en bättre lärare?

4: Praktiken
Nu vill jag bara säga att jag har haft underbara handledare och jag har alltid haft tur med platser. Men jag har nått det stadiet att det bara handlar om att vara där och fördriva tid. Den praktik som nu görs ska vara kopplad till de och de och de men allt handlar om att göra sina veckor. jag kan helt ärligt erkänna att jag inte lägger ned en sekund mer än vad som minimalt krävs av mig för att bli godkänd och vad är då meningen med det? Jag tror de flesta i min situation tycker precis samma sak och bara känner ånej när det är dags för en ny period.

3: Bedömningen
Min fråga är helt enkel, när ska jag bedömmas på vad jag presterar som lärare och inte vad jag skriver på ett papper. Spelar väll ingen roll hur duktig jag är på skriva om jag inte kan undervisa, borde inte det bedömmas?

2: Reglerna
Alla jävla poäng hit och dit och kurser hit och dit, jag bara känner blää. Återigen så hamnar jag i knipa, jag har läst 30hp fristående vilket gör att jag just nu genomgår ett mindre helvete med praktik, examensarbete, jobb och fotboll samtidigt, plus att jag ska ha tid att vara hemma och även vara på vettigt humör när jag är hemma. Säger bara lycka till. Varför har alla regler skrivits så de ska bli så krångligt som möjligt att ta sig igenom?

1: Att vara färdig
Jag har under min utbildning som har varit tio terminer jobbat fyra som lärare. Jag vet hur jag vill vara jag vet vilka regler som finns, jag har skrivit åtgärdsprogram, haft föräldrakontakt, ja egentligen gjort alla läraryrket kräver. Men detta går inte att tillgodoräkna sig. Jag känner mig mer än färdig, jag kommer inte bli en bättre lärare på grund av att jag läser en termin till, kan dom inte bara ge mig en examen!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tobias Karlsson

Bloggar om fotboll mestadels men även familjen och annat gott som händer i livet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela